26.01.2017

Слово про кавери

Переспівування (або створення інструментальних версій) пісень інших виконавців в сфері шоу-бізнесу вже давно стало звичайною практикою. Справа чи то у бажанні доповнити композицію чимось новим, чи то відсутність власних ідей у виконавця?! Запитання непросте. Але… Популярність багатьох кавер-версій часто більша, ніж у оригінала.

Адже створюються й кавер-гурти на колективи, що існували раніше чи існують нині. Деякі навіть називаються «офіційний кавер-гурт». В чому ж, власне, річ?

Якщо говорити про композиції – можливо, в тому, що оригінал випереджав свій час та, частково забутий, “повставав з попелу” в вигляді кавера саме тоді, коли публіка була готова сприйняти пісню. Або просто переспівував її гурт, популярність якого була значно більшою, ніж свого часу мав виконавець оригінальної композиції. Однозначної відповіді немає.

Хтось кардинально змінює музику, хтось пропонує слухачам свою версію майже без змін. Головне те, що слухачеві музика подобається, і тоді, коли вона до вподоби більше, ніж оригінал, трапляються випадки звернення до суду щодо порушення авторських прав, а також образи й роздратування автора пісні, який лишився поза увагою.

Подібна історія, що стала притчею, трапилась із Девідом Боуі та його композицією «The Man Who Sold The World», кавер на яку написала «Nirvana» – версія американського гурту стала значно популярнішою, ніж оригінал. Сам Боуі пізніше неодноразово згадував:

– Після концерту до мене часто підходили тинейджери зі словами: «Класно, що ви граєте цю пісню Нірвани». «Йдіть до дідька, малолітні дурники», – казав я подумки.

Ось так трапляється, коли живий автор лишається “в тіні” та скрегоче зубами, спостерігаючи, як його хіт отримав нове життя й тепер популярніший, ніж раніше у його особистому, авторському виконанні.

Інша річ, коли оригінал, незважаючи на величезну кількість кавер-версій, все ж, лишається на Олімпі. Як відома «Yesterday» не менш відомих «The Beatles». Цій пісні належить звання найпопулярнішої у ХХ столітті. Згідно з даними американської організації з питань захисту авторських прав (Broadcast Music Incorporated), на 13-те грудня 1999-го року пісня звучала по американському радіо та телебаченню більше 7-ми мільйонів разів. А згідно з книгою рекордів Гіннесса «Yesterday» є хітом, який найчастіше використовується для написання кавер-версій, і їхня кількість зростає. В 2003-му році, наприклад, кількість каверів досягла двох з половиною тисяч!

Перелік пісень, які більш відомі як кавери, можна продовжувати доволі довго. Це і «The House of the Rising Sun» у версії гурту «Animals» – народна нью-орлеанска балада, яку співали багато блюзменів, гурт «Geordie» та Боб Ділан; і «I Love Rock ’n’ Roll» майже забутого гурту «The Arrows», відома завдяки Джоан Джетт.

Що ж, чи хороша річ – кавери, та чи треба їх слухати, писати, виконувати?! Запитання актуальні, й однозначної відповіді немає. Час покаже.

Коментарі 0

Догори