12.01.2017

Співпраця з менеджерами та продюсерами: схопіть свій шанс

Нерідко перший кар'єрний злет артиста призводить одночасно до слави та банкрутства. Дебютний альбом групи «Queen» приніс команді величезну славу і не менший збиток. Після цього Фредді Меркьюрі написав про це пісню «Death on two legs». Причиною стали шалені витрати на промоушн. Але найчастіше в цьому винен неосвічений менеджер.

То що ж краще: працювати з менеджерами та продюсерами, чи розвиватися самостійно? На які «підводні камені» можна наштовхнутися? Як застрахувати себе, підвищити прибутки та мінімізувати ризики?

Своїм досвідом поділилися українська зірка Лас-Вегаса діва Урсула, а також W. Angel, лідер метал-групи "CONQUEST". Про що ж потрібно знати?

Особливості менеджерської поведінки

«Існує така легенда: менеджер диктує виконавцю, що саме йому треба робити. Це не зовсім так», – пояснює W. Angel.

Завданням менеджера є забезпечення якісного робочого процесу. Саме цей фахівець веде всі адміністративні справи: шукає партнерів, укладає контракти, контролює фінансові виплати. Якщо вірити американським рокерам 70-х, менеджером стає той, хто залишається найтверезішим після концерту і може порахувати, скільки грошей дав організатор шоу.

Справи з продюсером складніші. Тут бути тверезим недостатньо. Власне, продюсер створює продукт. Розрізняють кілька типів продюсерів. Не заглиблюючись у деталі: завдання для фахівця – створити продукт, який буде проданий. Для цього потрібно знати дуже багато. Підхід продюсера залежить від його «етнічної» культури. Люди з капіталістичного світу роблять все принципово по-іншому, мабуть, в цьому полягає їхній комерційний успіх.

«У нас люблять взяти старі шаблони та повісити їх на артиста», – ділиться своїм досвідом діва Урсула, також відома як Артем Семенов, фіналіст шоу «Україна має талант».

Співачці з феноменальним голосом вдалося попрацювати з продюсерами з України та США, а також співпрацювати з менеджерами концертів з Китаю. Поки на Батьківщині затишшя, діва Урсула дає десятки бурхливих шоу на найкращих сценах епатажного Лас-Вегаса.

«У нас шоу-бізнесу немов не існує – ні менеджерів, ні організаторів концертів. У нас до цього підходять не дуже професійно», – згадує діва Урсула. – «У мене була поїздка в Америку: колосальна різниця. Там мене зустрічали як Леді Гагу».

Українські менеджери намагалися перетворити чуттєву співачку з високим містичним голосом в елегантного мачо. Такий образ не надто підходив Артему, який звучить, як Урсула. Але сміливе амплуа андрогінного створіння, співаючого як чоловічим, так і жіночим голосом, здавалося продюсерам надто провокаційним. Власне, саме цей образ незабаром привів співачку на американську сцену і "зробив" цілком вагому суму. У США над образом діви Урсули працювали досить довго. Для співачки розробили безліч нарядів і гриму. Щоб підібрати максимально відповідний вигляд, у кожному образі проводилася фотосесія. За фотографіями обиралося амплуа, в якому артистка почувається максимально природно. Чим правдивіший артист – тим більше йому вірять, його слухають, його купують.

За словами співачки, вітчизняні продюсери побоюються створювати неординарні проекти, тоді як їхні західні колеги прагнуть новаторства.

«Режисер нашого шоу буквально в істерику впадав, тільки щоб зробити якийсь новий, унікальний елемент», – згадує діва Урсула.

Співачка впевнена, що українські продюсери ніколи б не створили проект на кшталт Леді Гаги. Зазвичай все нове потребує часу для розкрутки. Але потім такі артисти отримують всі лаври світової слави. Тому західні фахівці навмисне "перебільшують" харизму і зовнішні дані артиста, підкреслюючи таким чином індивідуальність. Тільки так можна створити щось неповторне. Працюючи за старим шаблоном, можна створити зірку на один день. На ній багато не заробиш, зате гроші отримаєш швидко. Щоправда, настане завтра, і про твою зірку ніхто нічого не згадає. Діва Урсула зазначає, що американські продюсери прагнуть створювати проекти, які матимуть резонанс, залишать слід у пам'яті глядачів і бажано – в історії музики. Власне, навіщо робити, якщо про це ніхто не згадає. Правда, крім творчого куражу є ще фінансова складова. Унікальність притягує велику кількість глядачів, які платять чималі гроші.

«Мене в Америці ніхто не знав, але я збирала аншлаги. Квитки продавалися по шістсот доларів», – ділиться діва Урсула.

На думку співачки, українські менеджери та продюсери зовсім не мають уявлення про те, як робити гроші на музиці. Крім того, тут відсутня система, яка якісно захищає авторські права та забезпечує власників інтелектуальної власності гідними винагородами. Чимале значення має культура. Втім, якщо говоримо про рівень культури, йдеться про рівень знань і практики.

«У них (на Заході) ніхто нікому не вказує, всі працюють у власному напрямку. У них є повага до кожного фахівця. Там менше пафосу, більше суті роботи», – зазначає діва Урсула.

Власне, доки український шоу-бізнес тільки вчиться бути таким, вітчизняні артисти можуть освоїти сцени інших країн. Одним з «популярних напрямків» є Китай.

«Ой, там дуже приємно співати», – згадує діва Урсула.

Співачка стверджує, що справа не тільки в якісному обладнанні, але також – в особливому ставленні. Якщо тамтешні менеджери бачать, що артист дійсно старається, вони покращують умови його роботи.

Досвід діви Урсули вельми позитивний, але так само, як вона «злетіла», цілком можна «влетіти». На що ж потрібно звернути увагу, щоб перше не стало другим?

Як потрібно читати контракти?

Діва Урсула зазначає, що серйозна компанія не стане складати контракт на одну сторінку. У професійній угоді враховуються всі нюанси, порушувати які неможна. Американські продюсери діви Урсули надали їй документ на 15 сторінок, в ньому враховувався навіть послідовність, в якій звучатимуть пісні у шоу. В процесі роботи дозволяється змінювати тільки деякі творчі нюанси. Все інше, зазначене в контракті, написано чорним по білому, і змінити строгість чорнила неможливо. Крім обов'язків обох сторін, в контракті прописуються штрафні санкції.

«Коли я побачила штраф у два мільйони гривень, подумала, що у мене волосся повідпадало!», – ділиться діва Урсула своїми враженнями після прочитання договору.

Разом з тим, співачка повідомляє, що артист також може стягнути штраф з продюсерів та менеджерів, якщо, наприклад, його райдер не був повністю дотриманий.

Власне, все це налаштовує працювати сумлінно та не порушувати дисципліну.

Щоб спрогнозувати розмір своїх прибутків, варто звернути увагу на спосіб заробітку менеджерів. Якщо концертний менеджер отримує прибуток винятково як відсоток від проданих квитків, він буде докладати максимум зусиль, щоб зібрати повний зал глядачів. У тому ж разі, коли менеджер працює на ставці, не варто чекати від нього особливого завзяття. Йому байдуже, чи прийдуть глядачі взагалі.

Крім того, менеджери повинні внести витрати артиста на переїзд, проживання та харчування. В іншому випадку, артисту доведеться витратити, можливо, більше, ніж він заробив. Цей нюанс, як і всі інші, повинні бути детально розписані в контракті.

Якщо контракт висланий іноземною агенцією і складений невідомою Вам мовою, передайте його на переклад в спеціалізоване бюро. Кожне слово має бути абсолютно зрозумілим. Рекомендується вичитувати контракт зі своїм довіреним юристом. Не поспішайте ставити підпис, поставте партнеру Ваші запитання, узгодьте всі деталі.

Може, краще без менеджера?

Здійснити вибір між співпрацею з менеджером та самостійним просуванням – не надто складно. Головне – об'єктивно зважити всі фактори.

«Найголовніше, про що треба пам'ятати – ніхто і ніколи не працює безкоштовно», – зазначає W. Angel, лідер групи "CONQUEST". – «Тому спочатку варто визначитися, чи готові Ви до значних витрат на Ваш музичний проект. Далі потрібно тверезо і об'єктивно спробувати зрозуміти – зможете Ви виконувати роль музичного продюсера у Вашому проекті чи ні. Тут дуже важливо дійсно об'єктивно оцінювати свої сили і знання, оскільки безпосередньо від них залежатиме успіх проекту. Шукати професіонала, який би зміг виконати для вас цю роль - річ досить складна, проте реальна. Необхідно чітко собі уявити, яким Ви бачите свій музичний проект, і при спілкуванні з потенційними продюсерами уважно стежити за тим, наскільки точно людина зрозуміла Вашу ідею. Хоч завдання у продюсера цілком зрозумілі і чітко окреслені, але їх реалізація, як і будь-яка творчість, дуже залежить від музичного смаку людини.

Щодо менеджменту - на мій погляд, це просто необхідна складова будь-якого сучасного музичного проекту. Ба більше – якщо цим опікується спеціально навчений професіонал – прекрасно. Тому я особисто за те, щоб в цій ролі завжди був хтось інший, не музикант, щоб залишити музикантові суто творчу складову роботи».

Діва Урсула попереджає, що співпраця з менеджером чи продюсером не триватиме вічно. Завершення контракту може стати закінченням кар'єри. З цієї причини публіка помічає велику кількість «зірок на один день». Щоб цього не сталося, потрібно також заглиблюватися в процес, а не дозволяти собі, щоб навколо носилася команда. Разом з тим, не варто ставити великої кількості запитань. Нікому не подобається ділитися своїми професійними здобутками. Зайва допитливість артиста сприймається як недовіра. В таких умовах співпраця неможлива.

«Головне – не лякатися, – радить W. Angel, лідер групи "CONQUEST", – Всі ми робимо помилки, це нормальноДуже правильно було б вивчити досвід «старших колег» по музичному цеху, спробувати не робити їхні помилки. Але не спокушайтеся – у Вас будуть свої... І це – нормально. Також важливо відстоювати свою точку зору в роботі з менеджером і продюсером. Проте, варто прислухатися до порад професіоналів, все-таки, саме для цього Ви їх і найняли. І найголовніше – неможна, щоб менеджмент або продюсерство перекреслили творчість. Адже творчість є основою всього».

Власне, створюйте своє мистецтво, не бійтеся розкривати свою харизму та характер у власній творчості. Не наслідуйте, і незабаром у Вас з'являться наслідувачі. Саме з цього починається шлях на світову сцену.

Більше корисних порад Ви знайдете в «Клубі Музикантів». Приєднуйтесь!

 

Коментарі 0

Догори